Pripremni predškolski program je deo redovnog programa predškolske ustanove Zum Zum Bumbar u
celodnevnom i poludnevnom trajanju. Pripremni predškolski program u Ustanovi se realizuje od
septembra do juna meseca. Pripremni predškolski program se realizuje po modelu B kroz
preporučene sadržaje iz Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
Cilj vaspitno-obrazovnog rada u okviru pripremnog predškolskog programa je da doprinese:
- Celovitom razvoju deteta;
- Razvoju sposobnosti, veština i navika;
- Proširenju iskustva i postojećih znanja;
- Bogaćenju saznanja o sebi, drugima i svetu oko sebe;
- Priprema zrelosti deteta pred polazak u školu.
Zadaci vaspitno-obrazovnog rada su:
- podsticanje osamostaljivanja deteta,
- pružanje podrške fizičkom razvoju,
- jačanje socio-emocionalne kompetencije,
- pružanje podrške saznajnom razvoju,
- negovanje radoznalosti,
- podsticanje kreativnosti i uvažavanje individualnosti.
Osnovni cilj pripreme dece za školu, je da se doprinosi njihovoj zrelosti (gotovosti) za život i rad, kakav ih očekuje u osnovnoj školi.
Zrelost (fizički i psihički razvoj) koju predškolska ustanova omogućuje detetu, odnosi se na to da dete bude sposobno da:
- prihvati zadatke,
- razlikuje igru od rada,
- bude motivisano za rad,
- zadovolji zahteve škole bez ikakvih štetnih posledica po njegovo fizičko i psihičko zdravlje.
Primarni zadaci:
- Realizacijom programskih sadržaja doprineti osnovnim ciljevima pripremnog predškolskog programa, razvoju gotovosti i zrelosti (adekvatnoj pripremi za polazak u školu).
- Sistematsko praćenje, posmatranje i dokumentovanje dečjeg razvoja i napredovanja, individualnosti i razvojnih karakteristika dece, sa ciljem pružanja dodatne obrazovne podrške i primene individualizacije u radu.
- Decu sa teškoćama i smetnjama u razvoju uključivati u redovne vaspitne grupe.
- Ostvarivanje raznih oblika saradnje sa širom društvenom sredinom kako bi se bogatilo dečje iskustvo i nadograđivala postojeća saznanja (kroz programe saradnje sa društvenom sredinom, programe odmora, izleta,...)
- Organizovati sredinu koja će odgovoriti na saznajne potrebe dece i prirodu učenja u skladu sa indivudualnim tempom, potrebama i interesima dece.
Model B pripremnog predškolskog programa – preporučeni sadržaji
Program pripreme dece za školu predstavlja sistem aktivnosti i sadržaja, kao i posebnih
metodičkih postupaka kojima treba da se postignu intelektualna, socijalna, emocionalna i
motivaciona gotovost za ono što ih očekuje u školi, uz razvoj saznajnih interesovanja potrebnih
za školski način učenja.
Razvoj govora
- Negovanje govorne kulture
- Bogaćenje dečjeg rečnika i negovanje gramatički pravilnog govora
- Verbalo izražavanje i komunikacija
- Monološki govor i pričanje
- Upoznavanje da dečjm književnošću
- Govorne igre
Priprema za početno čitanje i pisanje
- Početno čitanje
- Početno pisanje
Razvoj matematičkih pojmova
- Položaji
- Kretanje kroz prostor
- Poređenje i procenjivanje
- Oblasti, linije,tačke
- Oblici
- Obrazovanje skupova
- Brojanje i skupovi
- Vremensko saznanje
Upoznavanje prirode i društvene sredine
- Živi svet i svet životinja
- Čovek kao pripadnik živog sveta
- Čovek kao društveno biće
- Rad ljudi
- Zaštita životne sredine
- Materijalni svet
- Saobraćajno vaspitanje
Fizičko vaspitanje
- Fizički razvoj
- Razvoj opažanja
- Jačanje zdravnja i održavanje higijene
Likovno vaspitanje
- Crtanje
- Slikanje
- Plastično oblikovanje
- Estetsko doživljavanje i procenjivanje
Muzičko vaspitanje
- Slušanje muzike
- Pevanje
- Sviranje
- Plesne aktivnosti