Pripremni predškolski program

Pripremni predškolski program je deo redovnog programa predškolske ustanove Zum Zum Bumbar u celodnevnom i poludnevnom trajanju. Pripremni predškolski program u Ustanovi se realizuje od septembra do juna meseca. Pripremni predškolski program se realizuje po modelu B kroz preporučene sadržaje iz Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja.


Cilj vaspitno-obrazovnog rada u okviru pripremnog predškolskog programa je da doprinese:

  • Celovitom razvoju deteta;
  • Razvoju sposobnosti, veština i navika;
  • Proširenju iskustva i postojećih znanja;
  • Bogaćenju saznanja o sebi, drugima i svetu oko sebe;
  • Priprema zrelosti deteta pred polazak u školu.

Zadaci vaspitno-obrazovnog rada su:

  • podsticanje osamostaljivanja deteta,
  • pružanje podrške fizičkom razvoju,
  • jačanje socio-emocionalne kompetencije,
  • pružanje podrške saznajnom razvoju,
  • negovanje radoznalosti,
  • podsticanje kreativnosti i uvažavanje individualnosti.

Osnovni cilj pripreme dece za školu, je da se doprinosi njihovoj zrelosti (gotovosti) za život i rad, kakav ih očekuje u osnovnoj školi. Zrelost (fizički i psihički razvoj) koju predškolska ustanova omogućuje detetu, odnosi se na to da dete bude sposobno da:

  • prihvati zadatke,
  • razlikuje igru od rada,
  • bude motivisano za rad,
  • zadovolji zahteve škole bez ikakvih štetnih posledica po njegovo fizičko i psihičko zdravlje.

Primarni zadaci:

  • Realizacijom programskih sadržaja doprineti osnovnim ciljevima pripremnog predškolskog programa, razvoju gotovosti i zrelosti (adekvatnoj pripremi za polazak u školu).
  • Sistematsko praćenje, posmatranje i dokumentovanje dečjeg razvoja i napredovanja, individualnosti i razvojnih karakteristika dece, sa ciljem pružanja dodatne obrazovne podrške i primene individualizacije u radu.
  • Decu sa teškoćama i smetnjama u razvoju uključivati u redovne vaspitne grupe.
  • Ostvarivanje raznih oblika saradnje sa širom društvenom sredinom kako bi se bogatilo dečje iskustvo i nadograđivala postojeća saznanja (kroz programe saradnje sa društvenom sredinom, programe odmora, izleta,...)
  • Organizovati sredinu koja će odgovoriti na saznajne potrebe dece i prirodu učenja u skladu sa indivudualnim tempom, potrebama i interesima dece.

Model B pripremnog predškolskog programa – preporučeni sadržaji

Program pripreme dece za školu predstavlja sistem aktivnosti i sadržaja, kao i posebnih metodičkih postupaka kojima treba da se postignu intelektualna, socijalna, emocionalna i motivaciona gotovost za ono što ih očekuje u školi, uz razvoj saznajnih interesovanja potrebnih za školski način učenja.

Razvoj govora

  • Negovanje govorne kulture
  • Bogaćenje dečjeg rečnika i negovanje gramatički pravilnog govora
  • Verbalo izražavanje i komunikacija
  • Monološki govor i pričanje
  • Upoznavanje da dečjm književnošću
  • Govorne igre

Priprema za početno čitanje i pisanje

  • Početno čitanje
  • Početno pisanje

Razvoj matematičkih pojmova

  • Položaji
  • Kretanje kroz prostor
  • Poređenje i procenjivanje
  • Oblasti, linije,tačke
  • Oblici
  • Obrazovanje skupova
  • Brojanje i skupovi
  • Vremensko saznanje

Upoznavanje prirode i društvene sredine

  • Živi svet i svet životinja
  • Čovek kao pripadnik živog sveta
  • Čovek kao društveno biće
  • Rad ljudi
  • Zaštita životne sredine
  • Materijalni svet
  • Saobraćajno vaspitanje

Fizičko vaspitanje

  • Fizički razvoj
  • Razvoj opažanja
  • Jačanje zdravnja i održavanje higijene

Likovno vaspitanje

  • Crtanje
  • Slikanje
  • Plastično oblikovanje
  • Estetsko doživljavanje i procenjivanje

Muzičko vaspitanje

  • Slušanje muzike
  • Pevanje
  • Sviranje
  • Plesne aktivnosti